Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nie ma już chyba miasta, szczególnie dużego, w którego centrum kierowcy parkowali by bez problemu. W przypadku Pragi, choćby ze względu na jej popularność, sytuacja zdecydowanie nie jest godna pozazdroszczenia.

Przyjeżdżając na jeden dzień do Pragi, nie warto tracić czasu na szukanie miejsca do parkowania, ale zostawić auto na jednym z darmowych (lub płatnych) parkingów przy centrach handlowych i końcowych stacjach metra, np. Černý Most, Zličín, itp. i pojechać do centrum komunikacją. Wszelkie rozkłady i zmiany dotyczące komunikacji miejskiej można znaleźć TUTAJ.
Parkingi są dostępne przez cały czas otwarcia sklepów i w większości przypadków nie istnieje tam ryzyko odholowania pojazdu, choć warto to dokładnie sprawdzić na miejscu, ponieważ niektóre markety planują wprowadzenie ograniczonego czasu parkowania. Wartą rozpatrzenia opcją jest także zostawienie samochodu na parkingu P+R, gdzie koszt całodziennego parkowanie wynosi zaledwie 20 koron. TUTAJ można znaleźć interaktywną mapę miasta z zaznaczonymi parkingami, również tymi P+R.
Warto także, o ile to możliwe, zapoznać się z kolejną aktywną mapą Pragi, gdzie oprócz informacji o miejscach na parkingach P+R, śledzić można aktualne natężenie ruchu pojazdów (także kamery), warunki meteo, ograniczenia i roboty drogowe oraz miejsca gdzie mierzona jest prędkość kierowców oraz rejestrowane przejechanie na czerwonym świetle. Znaleźć ją można TUTAJ.

Parkowanie w centrum
Gdy możemy sobie pozwolić na dłuższy pobyt w Pradze, możemy też myśleć o opcji parkowania w centrum miasta. O ile hotel czy pensjonat nie oferują parkingu, co w przypadku tańszych lokali w centrum Pragi jest normalnym zjawiskiem, należy się zapoznać z najbliższą okolicą i próbować znaleźć miejsce na własną rękę. Zdecydowanie najtrudniejsze będzie to w ścisłym centrum, obejmującym najatrakcyjniejszą turystycznie część miasta oraz dzielnicach położonych wzdłuż Wełtawy. W dzielnicach Praha 1, Praha 2, Praha 3, Praha 4, Praha 5, Praha 6, Praha 7, Praha 8, Praha 13, Praha 16, Praha 22 wprowadzono strefy ograniczonego parkowania. Praktycznie cały ten teren objęty jest zakazem postoju poza miejscami wyznaczonymi, a tych jest jak na lekarstwo. Dodatkowo monitorowany jest on za pomocą kilku, wyposażonych w kamery samochodów. Szczegółowe plany stref parkowania można znaleźć TUTAJ.

Parkowanie w weekendy
Gdy dotrzemy do centrum w piątek i uda się nam znaleźć miejsce w pobliżu miejsca nocowania, to już od godziny 20 możemy parkować za darmo i to do godziny 8 w poniedziałek. Taka jest reguła, a jak wiadomo od reguł są odstępstwa, zatem dokładnie przyjrzyjmy się co jest napisane na tablicy informacyjnej pod znakiem wyznaczającym odcinek parkowania. Na Andělu nie było z tym problemu, ale już w okolicach Zamku, za darmo można było stać tylko od północy do 8 rano, także w weekend. Zatrzymując się sprawdźmy czy na początku odcinka nie ma informacji o planowanym czyszczeniu ulicy, czy nie stanęliśmy poza liną wyznaczającą strefą, nawet jednym kołem oraz nie parkujmy w obrębie przejść dla pieszych.

Strefy parkowania oznakowano w Pradze trzema kolorami:

Niebieski - strefa dla rezydentów posiadających zezwolenia. Oznakowane niebieskimi liniami i odpowiednimi znakami pionowymi z niebieskim paskiem. Można w nich zaparkować, jednak w ograniczonym czasie i wyłącznie po opłaceniu należności za pomocą aplikacji Wirtualny zegar parkingowy (Virtuální parkovací hodiny). Należy pamiętać, by wprowadzić w nią numer, który znajduje się na znaku, na początku odcinka.

Fioletowy - strefa mieszana, najbardziej "uniwersalna". Odcinki oznakowane są znakami pionowymi. Na ulicy znajduje się tylko biała przerywana linia. W strefie można parkować do 24 godzin w jednym ciągu. Bilety parkingowe, oprócz aplikacji, można zakupić w nowoczesnych parkomatach, przyjmujących płatności gotówką i kartą. Należy wprowadzić w nich numer rejestracyjny pojazdu.

Pomarańczowy - strefa krótkotrwałego parkowania. Odcinki oznakowane są znakami pionowymi. Na ulicy znajduje się tylko biała przerywana linia. Można tu płacić za pomocą aplikacji i parkomatu. Na znakach na początkach odcinków opisane są warunki i maksymalny czas parkowania. W przypadku innych stref także mogą być tam umieszczone ważne informacje dotyczące warunków parkowania, np. godziny kiedy jest one darmowe.

Aplikacja i parkomaty zainstalowane w strefach parkowania zintegrowane są od marca 2018 w jeden system.

Zatem, jeżeli już koniecznie chcemy zaparkować w ścisłym centrum, to warto skorzystać raczej z miejsca na wydzielonych parkingach płatnych (400-800 koron za dobę) MAPA. Alternatywnym rozwiązaniem jest parkowanie poza granicami stref, często kilka przecznic dalej, gdzie dużo łatwiej znaleźć miejsce i nie obowiązują tak restrykcyjne przepisy. Przed/po zaparkowaniu należy jednak sprawdzić, czy przypadkiem nie stanęliśmy w miejscach zarezerwowanych (znak z nazwą firmy lub numerem rejestracyjnym auta), nie za blisko przejścia dla pieszych i czy przypadkiem w najbliższych dniach ten odcinek ulicy nie będzie np. czyszczony (znak zakazu zatrzymywania się z datą). Podobne do praskich ograniczenia w parkowaniu w centrach miast ma wiele innych czeskich miast.
Niezastosowanie się do zakazu parkowania skończy się najprawdopodobniej odholowaniem auta na parking strzeżony umieszczony w odległych od centrum dzielnicach. O tym że auto zostało odholowane dowiemy się w zasadzie dopiero wtedy gdy zgłosimy zaginięcie auta na najbliższym posterunku policji czy straży miejskiej. Oprócz zapłacenia za przymusowe parkowanie (przed odebraniem samochodu), na wyznaczonym posterunku uiścić będziemy musieli mandat (nawet do 2500 koron). Jeśli już będziemy musieli zapłacić, to należy to zrobić, bo z roku na rok coraz sprawniej działa system ściągania należności w ramach UE.